Alla inlägg under juli 2011

Av Linda - 11 juli 2011 16:30

Jag har haft en underbar helg!


Lillasyster med familj "invaderade" tallkrogen och vårt hem. Två små grabbar, den ena full av bubblande pladder som aldrig tyckte ta slut. Elliot har hunnit bli 2 år och är grymt kunnig när det gäller bilar. Varje bil längs gatan kunde han märket på, även på långt håll kunde han se vad det var. När vi åkte djurgårdsfärjan skrek han plötsligt "en volvo!!!" -och helt riktigt, på gatan långt därborta körde en volvo förbi. Imponerande!


Valpar och små barn är väldigt lika. Allt är spännande och ska undersökas nåt alldeles sjukt noggrant. Precis som Sota kan Elliot helt plötsligt stanna på gatan och stå och titta på någon människa som gör något som kan tyckas vara väldigt spännande eller konstigt i en liten individs ögon.

Väldigt gulligt   


På fredagen åkte vi till Gröna Lund. Elliot tyckte både tunnelbana och djurgårdsfärja var såååå spännande -säkert minst lika kul som själva Gröna Lund. Väl framme fick han prova vad han ville och valde (förvånande nog...) att åka "veteranbilarna". Jag fick äran att åka med på premiärturen. Och det var mycket, mycket roligt. Tills det var slut -då blev det väldigt, väldigt "oroligt".... Så det blev att ställa sig i nästa kö, denna gång med mamma Tina.


Och sen med pappa Tony...


 

Tina, Igge och Susanne pustar ut i skuggan. Varmt var det -jättevarmt!!


Det var mitt första -och väldigt efterlängtade- besök på Grönan. Oj, vad jag gillar Grönan!!! Jag och Elliot var väl ungefär lika extatiska. Kanske att jag till och med var lite, lite värre....


 

När man dessutom har med en så liten kille som Elliot, som upplever så mycket för första gången -då blir det liksom tredubbelt så kul. Här provsmakar Elliot sitt första sockervadd, han var -snällt sagt- skeptiskt   


På lördagen åkte vi till Bandhagen och tittade på djuren och lekte i parken.


Minigrisen "Bianca"


   

Även lekparken i tallkrogen skulle självklart provas -och blev mer än godkänd.Där fanns nämligen biiiilar   


    Och en volvo-buss!!!


En liten valp vid namn Sota, som var alldeles lyrisk över de små miniatyr-besökarna, var ganska trött när gänget åkte hem på söndag. Hon sov nästan hela dagen.


 


Idag har vi varit på jobbet och klippt "små" valptassar, badat och fönat Skrotan och trimmat Lullsan. Så fina blev dom, båda två. Så nu är vi äntligen redo för semester  


Som en strålande början på denna semester fick jag idag ett hjärtekrossande besked. Ännu en av mina högt älskade favorit-dagis-vovvar har vandrat över regnbågsbron. Och ja -det känns lika jävligt varje gång. Fast jag försöker distansera mig lite. Ska jag hålla i detta yrket får jag skaffa mig lite tjockare hud...


Jag kommer för alltid att minnas Raffe, som många, många gånger fick mig att skratta och som med sin kärlek värmde mitt hjärta när jag förlorade Ixa. Han var också en god vän till Julia, som ju är ganska svår att komma nära.

Kanske för att dom var lika griniga båda två      


Det gör ont att förlora. Men jag är så glad att jag fick lära känna denna surmulna lilla guldklimp!    

Av Linda - 6 juli 2011 16:15

Sitter utanför tvättstugan och väntar på att första maskinerna ska bli klara. Har varit en underbar dag, fick med hela dagiset ut på utflykt. Samtidigt! En sån där dag vi kommer tänka tillbaka på i vinter när snön vräker ner och hälften av hundarna får dras ut genom dörren...


Imorgon kommer Tina med familj. Det ska bli underbart att se dom igen. Inplanerat är Gröna Lund, håller tummarna att det blir av! Har velat gå hur länge som helst...


Ixa har funnits med idag. Jag har berättat om henne, för tjejerna som jobbar hos mig. Minnen, underbara, fina minnen. Sen hon försvann är varje minne så värdefullt. Igår var det två månader sedan hon gick...

Mitt lilla hjärta!   

Av Linda - 4 juli 2011 07:35

Äntligen kommer det in lite kyligare luft! Skönt att kunna andas igen. Och att kunna röra sig ute med hundarna, igår blev det en tur till skogen.


Det går också att springa igen. Gårdagens runda var så mycket lättare, för det kändes inte längre som att springa i en bastu. Det blev ändå en lite kortare runda, för jag kom mig inte iväg förens närmare åtta, och utan hund tycker jag det är lite läskigt ute kvällstid. Ingen tur genom skogskyrkogården med andra ord...


På torsdag kommer lillasyster med familj. Om allt går enligt beräkningar. Ska bli kul att se pojkarna igen -jag tror att Elliot har börjat prata massor. Jag hör iaf en liten röst som ställer tusen och åter tusen frågor i bakgrunden, när jag pratar med Tina.


Så några dagar "stor familj" och sen drar lasset norrut. 


Jag behöver verkligen semseter! 

Av Linda - 3 juli 2011 15:56

Har ni missat denna bok så har ni definitivt missat något!!


 


Jag har genom åren införskaffat mig ett alldeles eget litet hund-bibliotek. Att få hem en ny bok är alltid lika spännande -men denna....


Länge har jag saknat en riktigt bra bok som med många (och bra) bilder förklarar hundens språk. Denna bok kommer jag ha stor användning av -både privat och i jobbet. Perfekt när jag håller kurs och vill visa hur hundens språk ser ut. (Istället för att rita på tavlan -med resultat att det ser ut som en 4-åring varit och kluddat...)


Igår satt jag och bläddrade och bläddrade -här finns allt. Och även om terminologin förvisso är mer för "hund-nörden" än nybörjaren, så förklaras varje ord på ett sätt att även den minst intresserade kan följa med.


Både vargens och hundens språk illustreras i boken. Vargarna bor i Wolf Park, Indiana, en park för utbildning och forskning som fokuserar på vargens beteende. Djuren hålls i stora, halvnaturliga inhägnader tillsammans med andra djur -räv, prärievarg och bisonoxe.


 


Det mesta värt att veta tas upp i boken, allt från anatomi (med mycket tydliga fotoillustrationer) till aggressioner, stress, lek, jakt, habituering, överslagshandlingar, hälsningsbeteende, neonatalt beteende och mycket, mycket mer.


Om ni inte redan har den -köp! Jag köpte två   

Av Linda - 3 juli 2011 11:31
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Linda - 2 juli 2011 10:46

Men titta, det fungerar! Nu måste jag nästa erkänna att jag gillar min Fån! Man kan verkligen göra ALLT!

 
Av Linda - 2 juli 2011 10:42

Lägger upp en bild på prov. Sötaste Sota-skrotet får agera försökskanin :0)

 
Av Linda - 2 juli 2011 10:27

Leker med min iphone. Tydligen ska man kunna göra allt med denna magiska tingest, så varför inte blogga? Kan bli jobbigt med alltför långa inlägg dock, på detta tangentbord skriver jag bra mycket långsammare än jag tänker. Undrar om man kan lägga in bilder och hur man gör då? Hmm.....

Ovido - Quiz & Flashcards