Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Stora framsteg i rutan

Av Linda - 17 oktober 2010 15:46

Idag har vi tränat med nya träningsgänget för andra gången. Jag och Ixa fokuserade på rutan och fjärrdirigeringen och gjorde stora framsteg på båda. När det gäller rutan har Ixa börjat förstå vad som gäller, ibland provar hon att ställa sig lite utanför och tittar på mig med finurlig blick "blir det nån belöning nu??" Med extern belöning utanför rutan stannar hon jättefint på kommando. Däremot går hon inte in i rutan utan att den externa belöningen är utlagd, så det blir att träna vidare där...


På fjärren har vi haft problem med att Ixa lägger sig ner, och sen sätter sig innan kommando. Där satte jag in en extern belöning på sidan (torkad oxstrupe). Det gav omedelbart resultat, problemet nu är att hon blir en aning långsam på läggandet....


Körde 2:ans apportering med kommendering, det gick jättebra. Måste dock fixa till ingången. Hon kommer och lämnar apporten framför mig, men vill sätta sig en aning snett. Sen måste vi få till avslutet också. Och lite tugg är det, men farten är det iaf inget fel på!


Provade två platsliggningar också. Det gick sådär. Sen vår katastroftävling i Bro, då hon låg granne med en pipande collie och reste sig för första gången, har vi lite att jobba med. En fördel (?) är att en av träningskompisarna har en aningen pipig kille -så det får vi träna på nu. Jag fick flytta henne en bit ifrån gruppen, men då gick det helt ok. Får nog sätta in extern belöning på detta moment igen. Lite surt är det, då det är ett moment vi aldrig haft problem med förut!!


Sen körde vi lite linförighet också. Damen har börjat gå ordentligt snett igen...får jobba på det. Men annars bra, fokuserad och uthållig.


I det stora hela är jag nöjd. Ixa är så otroligt trevlig att jobba med och man ser hur hon anstränger sig hela tiden för att förstå vad det är jag vill.

Min vackra flatte   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards