Direktlänk till inlägg 21 juli 2010

Semester del 3: Vasa

Av Linda - 21 juli 2010 19:16

Vi körde upp mot Vasa i ungefär 1 000 graders hetta -eller ja, så kändes det iaf. Trodde aldrig vi skulle komma levande upp. Men det gjorde vi, och väl framme hos pappa var köttet grillat, bordet dukat och ölen kall. Lillasyster med familj var redan på plats, och hade hjälpt pappa och Maarit fixa till en festlig måltid.


Efter maten åkte vi in till Vasas båthamn där pappas båt väntade. Den skulle köras från stan till hamnen i Sundom, och vi följde alla med. Det var sjukt skönt att komma ut på havet, där vindarna fläktade och gav välbehövlig svalka efter vår mardrömsresa.

 

Tina, Tony och deras lille Elliot.     

Kan vara så att lillasyster blivit lite skadad av att ha en "hund-nörd" till syster, hon har nämligen koppel på sin son...   Det fungerade hur som helst ypperligt på båten, där det kanske inte är helt lätt att ha en liten vild kille med massor av spring i benen.


Ixa och jag myser en stund.

  

Men mest satt hon och blickade ut över havet.   


Snygg tjej på båten     


Det tog ett par timmar att åka in med båten till Sundom. Härliga timmar på havet, med fika och bad-paus och massor av skratt.


Lillasyster hade på nätet hittat en barnvagn hon var intresserad av, som såldes av ett par i Molpe. Vi åkte iväg, hela gänget, och kikade på den. Vi bokade bord på byns restaurang där vi åt en kunglig måltid.


  

Jag och pappsingen på restaurangen.


Självklart blev det en tur ut till pappa och Maarits stuga också. Ett par riktigt varma dagar, där inte ens vinden nådde oss eftersom träden tog emot den.


  

Melissa äter frukost, varje tugga noga iakttagen av mina tjejer....


Tina och Tony kom också ut till stugan, och vi åkte iväg på en utflykt till några klippor, där vattnet var kallt och djupt. Underbart!


Solstrålarna glittrade på havet.


  

Picknick-korgen var självklart med.

     

Pappa hade fixat lyx till oss i båten, madrasser att ligga och sola på under resan.


Annat kul vi gjorde i Vasa var: åkte och hälsade på min faster och hennes man, i deras söta stuga med miljoner vackra blommor på gården. Tog en kopp kaffe hos farmor och farfar, på deras stuga. Och fick se när farfar fileeade fisk, och matade tiotals måsar med renset. Dom stod på bordet och åt direkt från hans kniv -häftigt! Vi åkte in till stan och fyllde på förråden, hann också med ett besök på djuraffären. Vi tog en varm promenad runt bolåkersvägen. Och vi fick kika in i lillasysters nya radhuslägenhet, som snart är alldeles alldeles färdig att flytta in i.



En jättefin lägenhet i ett lugnt och barnvänligt område. Är såå avundsjuk!!


Och så badade vi förstås -massor!! Önskar vi kunnat stanna längre!    


  

 
 
Ika

Ika

20 augusti 2010 10:29

Åh, ser att ni tagit båten i princip från mina nuvarande hemkvarter - väldigt bekanta vyer. :)
Synd att det inte blev av att träffas när ni var i Vasa, vi får göra ett nytt försök när ni rör er i de här trakterna nästa gång!

http://cassiopeia81.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards