Direktlänk till inlägg 21 juli 2010

Semester del 4: Tillbaka på Åland

Av Linda - 21 juli 2010 19:43

  

Resan ner från Vasa till Osnäs gjordes på nattetid. Ingen risk att jag ville köra i den värmen igen, så det fick bli under dygnets mörka timmar. I det stora hela gick bilandet bra, lite trött var jag och under ett kaffe-stopp blev jag riktigt rädd för vår säkerhet. Antar att det kanske inte är alltför vanligt att två svenska flator dimper ner i en mindre stad och fikar bland fylletrattar och lastbilschafförer mitt i natten. Och tyvärr märks det nog med all tydlighet att vi är både svenskar och flator, trots att vi gjorde vårt bästa för att smälta in i omgivningen. Min finska är på inget vis nåt att skryta med, jag tar mig fram -that's it. Och jag och min vackra sambo behöver inte direkt grovhångla för att det ska börja tisslas och stirras och funderas vid borden brevid, det syns -på både oss och våra identiska förlovningsringar. Vi tryckte i oss det inköpta, gick på toaletten och sen till tryggheten i bilen.



Färjan som tar oss mellan Osnäns på det finska fastlandet, till det åländska Åva, tar bara 40 minuter. Och väl i Åva tar det bara 10 minuter till Brändö, där vår stuga ligger. En smidig del av resan med andra ord.


När vi väntade på Viggen (färjan) gick vi runt i båthamnen lite och kunde konstatera att giftalgerna nått åland. Inget mer bad för hundarna (eller oss) alltså. Lite deppigt kändes det -milt sagt...


Väl hemma vid stugan var vi tvugna att sova några timmar.


  


Och när vi vaknade bar det iväg till butiken för att hämta lite vatten och handla lite smått.



Sen hade vi fyra soliga, underbara dagar kvar innan vi åkte hemåt mot storstaden igen.


Ixa sitter på bastuns altan och spanar ut över viken.

  

Tre vackra brudar i solnedgången.

  

Djupa funderingar två vänner emellan.

 

Stugan till höger, bastun till vänster. Vårat paradis fångat i ett kort.


     

Stor och vacker spindel, som tålmodigt lät sig fotograferas. Om man bara haft en bättre kamera!!


  


I söndags packade vi ihop vårt paradis och måndag morgon ringde klockan vid 5.00 Då skulle det sista fixas innan vi rodde till bilen och körde mot Torsholma och Alfågeln.


Vi hann hälsa på min bror och hans familj några timmar, innan vår båt hem gick. När vi väl kommit hem kändes det rätt ok -jag hade kunnat stanna längre. Gärna augusti ut. Men det är skönt att vara hemma och få lite rutiner, innan jobbet börjar på måndag. Förhoppningsvis hinner vi med en helg till på stugan iaf, annars blir det inget mer förens nästa sommar. Och det känns alldeles, alldeles för långt bort!!


  


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards