Direktlänk till inlägg 26 juni 2010

Rutan och inkallande med ställande

Av Linda - 26 juni 2010 12:38

Jag och Ixa har ju börjat med 2:ans moment. Ja, jag vet -det är i senaste laget.... Vet inte hur jag tänkte, trodde väl att vi skulle harva på i 1:an väldigt, väldigt länge (snacka om att inte lita på sin hund...) Nu täntke vi ju jaga efter Lp1 -och man vet ju aldrig hur lång tid det tar. Nu litar jag på hunden, bra mycket mer efter vår skräll-seger. Men alla kan ha bättre och sämre dagar, så vi får nog räkna med några sämre resultat också.


Hur som helst så är Ixa så smart (nä jag skryter inte, det är sanning   ) så hon har snart lärt sig 2:ans moment också. Idag tränade vi rutan och inkallande med ställande. Här är resultatet:


Rutan: Detta moment kör vi ännu med targetplatta. Ixa har fått för sig att hon ska springa fram till första konen till höger och välta den, sen snurra ett varv och in till plattan. Väl där ställer hon sig skitsnyggt och väntar på belöning     Jag har ingen aning hur hon har fått för sig att hon måste köra hela denna långa rad av småmoment på vägen in i rutan   


Hur om helst så går det snabbt att få bort det, när man kört några såna utan belöning, då går hon rakt in i rutan sen. Men vid nästa träningspass kör hon sin konvältande dans igen...hm...  


Inkallande med ställande: Detta moment går bättre. Jag använder kommandot "kom", för att inte förvirra och sänka farten på inkallandet (där jag använder "hit") Det vi har problem med här är att hon ibland vill sätta sig vid kommenderingen (istället för att förbli stående). Hon kräver också dubbelkommando i form av (väldigt kraftigt) handtecken. Men det tror jag inte blir nåt större problem att få bort, så snart hon fattat galoppen   


Vi tränade också apporteringen idag, både 1:ans och 2:ans. Den senare går bra, det är bara avslutet vi får jobba lite mer på. Hon kommer in och lämnar den framifrån självmant, så jag tänkte jag jobbar vidare därifrån. Men då är problemet att hon inte sätter sig så snyggt i fotpositionen sen...


Som avslut körde vi genom nästan hela 1:ans program också. Bara så att hon skulle få sluta med nåt hon kan -och gissa om hon kan det   


Jag har världens bästa hund   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards