Direktlänk till inlägg 27 september 2009

Finska kollegor och sthlm by night

Av Linda - 27 september 2009 10:45

Började i fredags min introduktion på Finskt seniorboende AB. Där ska jag börja jobba som hemtjänst, dvs. med bil åka runt till mestadels äldre människor och hjälpa dom med sånt dom inte klarar själva. Jag kommer jobba dag (äntligen) och oftast mellan 7.00 och 15.00 Vilket jag tycker är helt perfekt, då är jag hemma tidigt och hinner träna mina tjejer utan stress :) Mina nya kollegor är från finland och på arbetsplatsen pratas i princip enbart finska. De flesta kunderna är hel-svenskar men vi har även några finnar. Leila, som jag gick introt med, är född och uppvuxen i sthlm, men pratar flytande finska. Hon pratade finska med mig hela dagen, liksom alla de andra, och jag svarade på svenska. Det gick alldeles utmärkt. Om jag blir kvar där en längre tid kommer jag förmodligen att hitta tillbaka till mitt andra-språk igen. Det känns kul :)


Idag åker Bella söderut. Så igår samlades hennes vänner på Jensens för middag. Jag och Susanne startade dagen med att springa runt på stan för att leta kläder till kvällen. Sthlm är stort -väldigt stort. Och här finns massor av affärer. Och jag blev mer och mer modfälld...När man inte ens vet vad man letar efter är det svårt att hitta något. Timmarna rullade på och när vi äntligen återvände hem hade vi lyckats få ihop några kassar. Jag fick en ny parfym av sötaste sambon, Lacoste Love of pink :) Luktar gott och är rosa -kan det bli bättre ;)


Efter ett besök på djuraffären, där tjejerna fick välja nåt gott till lördagskvällen, var det dags att göra sig iordning. Tjejerna fick stanna hemma och tugga på utvalt lördagsgodis medan vi gjorde stan osäker.


  

Vilket inte var helt fel, tyckte Julia som genast intog soffan.

 

På Jensens var det fullpackat med folk, löningshelg som det är. Men bordet var bokat så det var bara att slå sig ner. Sedan följde en trevlig kväll med god mat (även om jag var lite besviken...), gott sällskap och många skratt.


  

Kvällens "värdinna" Bella, som nu åker söderut.

 

Lite lustigt var det när Bella till dessert skulle beställa Banana Split -fast utan glass då hon inte tål laktos. In kommer detta.....


  


...en banan i en skål. Toppad med en klyfta apelsin. Fint och gott ;)


Det var meningen att det skulle bli en tidig kväll. Klockan var bara strax efter elva när vi gick mot t-banan. Men vi var inte hemma förens kvart över tolv. T-banan stod stilla -av nån orsak som jag inte ens orkade bry mig om, kissnödig som jag var. Så vi gick till centralen och därifrån hittade vi ett tåg som gick åt vårt håll, men vi fick byta vid Gullmarksplan. Jag höll bokstavligt talat på att sprängas innan vi äntligen var hemma.


Nu ska jag steka pannkakor, beställt av ett stycke sambo. Sen blir det ut i höstdagen med tjejerna, till djurgården för att titta på Estonia-muren (årsdag imorgon) och sen promenad i stan.

Ha en bra dag därute :)

 
 
lina

lina

28 september 2009 21:03

mmm, jensens!! dit ska jag och seb gå till helgen. :D

http://i-fokus.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards