Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

Liten uppdatering i vår sjukstuga

Av Linda - 16 augusti 2010 20:34

Nya prover har tagits på Ixa. Dels röntgen och ett BAL, som är ett prov där man (om jag förstått det hela rätt) sprutar ner en vätska i lungorna och sen drar ut den igen. På detta sätt kan man då se om det finns några konstiga bakterier eller liknande där. Det är samma prov som dom gjorde på henne i höstas (på Bagarmossen) då det konstaterades att hennes, då långvariga, hosta berodde på en allergisk reaktion. Efter medicinering blev hon frisk, och några besvär med hosta har hon sen inte haft. Men när vi kom in till Södra Djursjukhuset i fredags och veterinären klämde på hennes hals så hostade hon. Därför valde han att göra detta prov igen. Svar kommer på torsdag.


Sen har det också tagits biopsi från knölen på halsen. Och i samband med det satte man in ett drän, för att tömma ut och torka upp därinne. Dränet skulle hon ha till idag eller onsdag, men Ixa valde att plocka bort det själv inatt. Inte mig emot, ju snabbare det där hålet växer igen desto gladare är jag.... Men det blev iaf ett besök till Södra Djursjukhuset igen för att kolla att allt såg bra ut, en flat är ju inte så försiktig i sina rörelser direkt... Allt såg dock bra ut och efter rengöring blev vi hemskickade med några sprutor och handskar -nu ska vi nämligen rengöra det hål dom gjort i halsen på min hund! Hålet ska växa igen inifrån, och måste därför hållas öppet. Vilket betyder spola igenom och plocka bort eventuella sårskorpor. Min första fråga tillbaka på jobbet var: "kan ni hjälpa mig??" Och både Pernilla och Mika har lovat att rengöra på dagis :) Jag är enormt tacksam!! Vore det inte min hund hade det känts -om inte bra, så iaf ok. Men nu är det min hund, och jag kan komma på minst 100 saker jag gärna gör med henne, pilla i ett hål i hennes hals hör inte dit!


Sista provsvaret vi väntar på är ett "träck-prov". Vi fick i fredags en uppgift, att samla prover från Ixas bajs, två på lördag och ett på söndag. Sen skulle detta postas till SLU. Anledningen till detta delikata prov är att utesluta lungmask (vilket låter som en bra sak att utesluta).


Det är alltså tre saker veterinärerna för tillfället tror/gissar/"hoppas" på: Lungmask, främmande föremål (typ tagg eller liknande som åkt in i huden och "byggt bo") eller spottcysta. Om det är det sistnämnda så måste hon opereras, och det vill vi verkligen inte. Om hon måste opereras måste knölen vara mindre, för att göra operationen en aning mindre komplicerad. Är det främmande föremål så finns en chans att vi slipper operation -till och med en ganska stor chans faktiskt. Vad det innebär ifall hon har lungmask vet jag inte, och det är ingen som velat berätta det heller.


Jag känner mig rätt lugn för tillfället. Ixa har blivit piggare igen, och hennes illamående har gått över -med resultat att hon gått upp de förlorade kilona. Detta tack vare att vi kunnat sluta med Metacam, en medicin som är antiinflammatorisk och smärtstillande. Hon är glad och hon söker ständigt närhet. Jag älskar min hund, och jag vill ha kvar henne länge. Detta vet hon, därför är jag säker på att hon tänker göra allt för att stanna.







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards