Alla inlägg den 1 januari 2010

Av Linda - 1 januari 2010 15:44

  

Nu är det nytt år -nya möjligheter, ny äventyr som väntar och nya människor redo att mötas. Jag tänker nu minnas året som gått, men först några rader om en nyårsafton väl värd att lägga på minnet.


Maten var gudomlig, tillagad av min superkock till flickvän :) Förrätt skagenröra på toast, hemlagat, hjärtformat och jättegott!


  


Huvudrätten bestod av potatisgratäng och fläskfile' i ädelostsås, behöver jag säga att det var gott??


Efter middagen satte vi oss -som det pensionärspar vi är- framför TV:n. Vi såg "Grevinnan och betjänten", som jag inte sett på många år. Oj, vad jag skrattade! Vi myste med goa hundar, vi drack ett glas vin, vi höll om varandra och tittade på varandra med tindrande förälskade ögon...eller så somnade sambon innan klockan slagit nio och jag satt framför datorn...detaljerna är inte så noga -trevligt var det iaf.


Vid tolvslaget var dock alla vakna. Stolt matte noterade att sötaste tjejerna inte brydde sig nämnvärt om fyrverkerier. Ixa blev tokglad, hämtade sin lilla leksaksfågel och kom springade för att busa. Julia tittade på mig med plågade ögon och undrade om vi inte kunde gå och lägga oss snart -detta var "way past her bedtime". Men rädd för fyrverkerierna var hon inte. Lite konstigt var det väl, men den sena timmen var nog värre :)


Och nu -året som passerat, möjligheterna jag tog och vännerna jag skiljdes från...


Januari: Jag startade min blogg :) Gick kurs hos Eva-Karin i Nordmaling. Tränade mycket lydnad, med vänner och själv. Huset stod till försäljning, M flyttade ut och grannen fick barn -lille Melker. Framtiden var osäker och skrämmande, men ändå fylld av hopp. Lille skutt fyllde 3 år och firades självklart med tårta och presenter.


Februari: Går allmänlydnadskurs för instruktörer på Forslunda. Lillasyster med stor mage kommer på besök i Österå. Jag kommer ut på datingmarknaden igen, och skilsmässan bli klar på papper. Humöret leker berg-och-dalbana, jag pendlar ständigt mellan hopp och förtvivlan. Men jag låter mig åtminstone känna allt, hur ont det än gör. Mina vänner och min familj är ett stort stöd.


Mars: Min mamma skulle ha fyllt 50 år -jag firar henne med ett blogginlägg. Spekulanter på huset kommer och går, vilket är enormt stressande. Jag är mycket ute och går med hundarna, umgås med vänner och försöker desperat gå vidare med mitt liv, trots att jag sitter fast med huset.


April: Jag bli moster till världens sötaste Elliot :) Det känns hoppfullt och ger löfte om nya tider. Jag är så stolt över lillasyster, som i mina ögon växte flera decimeter över den natten min systerson föddes!

Jag får konstaterat att min syn försämrats ytterligare -man börjar väl bli gammal nu... Gamla Bettan bråkar med mig varje chans hon får, bland annat låser hon mig ute vilket kostar mig 1500 spänn....

Uppfödartanten fyller 60 år, vilket firas med påmpa och ståt.

Jag träffar het stockholms-brutta och tänker att jag ger det en chans. Men det blir mer än så då hon fullständigt knockar mig med sin vackra själ och sina stora ögon. Jag ser att livet kan ge mer och börjar känna att jag faktiskt kanske förtjänar det.


Maj: Jag tar med mig hundarna ner till stockholm och blir förundrad över hur bra det går. Susanne kommer upp så att vännerna får en chans att "testa" henne -hon blir klart godkänd av alla.

En igelkotte flyttar in för att dö under mitt sovrumsfönster. Då jag ser att han är skadad ringer jag granne som "tar hand" om honom. Detta får mig att gråta i timmar -ja, jag är fortfarande rätt skör...

Hundarna tar årets första (tillåtna) bad på Ålands badstrand i Österå.


Juni: Jag pendlar mellan stockholm och umeå. Träffar vänner till Susanne -och tror jag blir godkänd.

Jag firar födelsedagen i Umeå med Susanne, vänner och hundar. Jag förälskar mig i tallkrogen och spenderar romantiska kvällar med Susanne på hennes balkong med ett glas rose'. Och jag förälskar mig i Susanne....

Lillasyster och Elliot hälsar på hos oss i Susannes lägenhet -och även hon godkänner min nya kärlek.


Juli: Vi flyttar till stockholm.... Vi tar långa promenader för att lära känna vår nya stad, och upptäcker stora skogar och gröna rastgårdar. Och globen -vi faschineras av globen!

Vi har semester och åker till Åland. Storebror med familj träffar Susanne för första gången, och hon charmar dom liksom hon charmat alla andra.

Elliot blir döpt i Åbo och vi är med :)

Vi går på priden!!


Augusti: Priden fortsätter in i augusti och jag är överväldigad av all kärlek och alla kändisar :)

Jag börjar jobba som personlig assistent i Salem och trivs på en gång, även om jag tycker mindre bra om att sitta i bilkö långa stunder varje dag... Jag jobbar också extra på ett stort hunddagis.

Jag och Ixa förbereder oss för lydnads-starten.


September: Ixa börjar hosta, och vi oroar oss för henne.

Min första nuvunna vän flyttar till Malmö, vi är med på hennes avskedsfest. Mitt jobb i Salem tar slut och jag börjar som hemtjänst på ett finskt företag. Plötsligt hör jag finska varje dag och inser att jag inte alls glömt så mycket som jag trodde. Jag träffar många nya spännande människor som delar med sig bitar av sina liv. Jag upptäcker att jag älskar människor igen.

Jag försöker göra stockholm till mitt hem. Det är inte alltid så lätt och jag saknar mina vänner i norr, ibland känns det som jag ska gå i bitar.


Oktober: Ixa och jag debuterar i lydnaden -det går sådär, men vi har roligt. Jag går klickerskurs på Stockholms Södra Brukshundklubb och hittar mig en väg in där, tack vare att jag är instruktör.

Jag får besök från norr.

Ixa blir stora damen -2 år! Och jag upptäcker LUSH -något med stockhom som skänker mig ro.


November: Ixas hosta kollas upp ordentligt, och allergi konstateras. Hon får en dunderkur som gör henne törstig som en kamel och kissnödig som en...ja -det finns inte ord... Men hon blir frisk, äntligen. Jag har min tjej tillbaka :)

Vi besöker Umeå, huset är äntligen sålt. Jag njuter av en helg med mina vänner, och samlar krafter från dom som känner mig väl.

Lillasyster och Elliot hälsar på oss i Tallis. Vi går på Skansen och jag håller i en orm första gången. Jag blir om möjligt ännu mer kär i min underbare systerson, vilken liten charmör!


December: Vi går på en snö-fri julmarknad på Skansen. Jag går från bilkörande hemtjänst till cyklande sådan -ser det positiv, jag får massor av "gratis" motion...men ramlar ofta. För nu kommer kylan och snön äntligen till stockholm -och med den -halkan.

Vi går på Stora stockholms utställning och köper julklappar till tjejerna för många, många pengar....

Vi får besök av storebror och brorsonen Noah, som har vuxit massor och nu är en fyndig, busig liten människa. Han får mig att skratta. Jag älskar honom massor!  

Vi firar jul och nyår hemma, jag påbörjar mitt 2010 i stockholm. Det känns inte riktigt som hemma än, och jag saknar de mina nåt oerhört ibland. Men det är fortfarande spännande, jag faschineras fortfarande av globen och tjejerna stortrivs.

Jag tror starkt på 2010!


  


Jag önskar er alla därute en god fortsättning på det nya året. Följ gärna med mig en bit på min väg genom livet, om ni har lust!


Och till vännerna som plockade ihop mig och byggde upp mig igen -tusen tack!



Ovido - Quiz & Flashcards