Direktlänk till inlägg 11 juni 2009

I huvudet på en sköldpadda

Av Linda - 11 juni 2009 17:00

Frasse har fascinerat mig ett tag nu. Jag har studerat denna sköldpadda, som enligt Susanne egentligen skulle leva i vatten -om jag förstått saken rätt. Jag vet inget om sköldpaddor, mer än det Susanne berättar. En sak har jag då förstått -Frasse är speciell.

För det första: Frasse är en vattenlevande sköldpadda som trivs bäst på land....hur går det ihop?? Han badar i Susannes badkar flera dagar i veckan, men annars lever han sitt liv i en låda som är hans hus. Och han går sina motionsrundor i lägenheten, fram och tillbaka.

För det andra: Sköldpaddor är enligt Susanne döva. Okej -men hur kan Frasse då höra när man skakar hans matburk? För han kommer ju "springande"...eller vad man ska kalla det....

För det tredje: Enligt Susanne är sköldpaddor urtidsdjur utan känslor. Hm...Frasse har ett flertal gånger blivit rätt sur på mig. Som tex. häromdagen när jag ville ta ett bad och han fick spendera den stunden i handfatet. Oj, vad han fräste.... Och han verkar vara rätt medveten om sitt revir, så som han far fram och struntar i hundarnas förskräckta blickar.

Ja, Frasse är ett riktigt fascinerande objekt att studera. Jag har rätt stor erfarenhet av många arter, då jag varit djurägare sen jag kunde prata. Men detta med skalförsedda, identitetskrisande urtidsdjur -det har jag missat.


Jag säger åt Frasse och Julia att sitta snällt brevid varandra så att jag kan ta en bild. Julia gör sitt bästa, trots att Frasse är rätt skrämmande....Men Frasse -han lyder då inte. Ouppfostrad är han också, urtidsdjuret!


Min väluppfostrade hund är dock fortfarande kvar på mattan. Trots att detta är jätte-äckligt! Vart Frasse är på väg vet jag inte....


Till slut är dom båda (nästan) på mattan. Men visst ser han lite sur ut Frasse?


Julia har gjort sitt bästa för att vara matte till lags, trots att hon kommer med riktigt knepiga ideer såhär mitt i städningen....


Inga djur skadades under fotagraferingen. Efter avslutat uppdrag åkte sköldpaddan ner i badet igen. Hunden fick en godbit som betalning och återgick till sitt liv utan bestående men... 
































































































































 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards