Alla inlägg den 2 augusti 2009

Av Linda - 2 augusti 2009 12:50

Igår var det dagen för den stora paraden. Jag har varit med om mycket spännande dessa dagar, det kommer att ta tid att smälta allt. Och paraden kommer definitivt att finnas med mig länge. Alla dessa människor som stod och hurrade på oss, vinkade, fotade och dansade -det var helt otroligt. Vi åkte på flak, med RFSL Norrland, vilket gav oss bra utsikt över folkhavet. Detta är nog den mäktigaste känsla jag någonsin varit med om. Jag som annars är så feg kände mig faktiskt inte rädd alls. Detta trots att vi ju verkligen var i blickfånget, en lätt måltavla för den som så önskar. Men nej -jag var inte rädd. Gårdagen handlade enbart om stolthet över den jag är, och glädjen att se alla de människor som faktiskt inte vill oss illa.



Årets tema är som sagt "hetero". Jag och Susanne lekte lite med det inför paraden, och klädde oss "typiskt manligt" och "typiskt kvinnligt".


  

Paraden går förbi slottet, ingen skymt av kungafamiljen dock... 


Vår lastbil startade kl 13:00 och vi var framme vid tantolunden 15:00, två hela timmar alltså. Det första jag sa när vi kom fram var "jag vill åka ett varv till!!" Jag hade helt glömt bort att jag var super-jätte-kissnödig innan starten och inte lyckats hitta nån toalett. Helt otroligt för att vara mig, jag som har världens minsta blåsa....


 Polisen fanns överallt, på motorcyklar, i pikébilar, till häst (!) och som här -till fots.


Att paraden är stor och känd och drar folk hade jag hört, men aldrig någonsin kunde jag tro att det skulle vara så otroligt mycket folk. Det är så att hjärtat sväller i bröstet på en :)


Mariatorget (tror jag...nästan säker...)


Där var barnfamiljer och turister, hundar och papegojor (!) och gamla och unga. Dom stod överallt, på gatorna, i affärernas skyltfönster, dom hängde ut från fönster överallt och en del hade klättrat upp på gatuskyltar för att se. Det var helt otroligt!!




När vi anlände till tantolunden efter två timmar hade jag dansat non-stop, jag hade skrikit, vinkat, hoppat och skrattat -jag var en liten aning mör...

Och väldigt kissnödig....


Inne på området var det lite annorlunda igår, alla dessa vackra kostymer som man sett i paraden såg man nu därinne. Jag förstår inte hur dom orkade gå omkring i dessa dräkter, som ofta ser mycket obekväma ut.


 



Jag knäppte så många kort igår, och det är väldigt svårt att välja vilka som ska ut på bloggen. Jag önskar att alla mina vänner och min familj kunnat dela dagen med mig. Kanske har jag lyckats förmedla en liten del av känslan iaf.


Idag har vi hämtat hundarna på hotellet. Dom luktade urk, men verkar ha haft det bra. Idag är det lugnt i Pride Park, så vi tänkte ta med dom små dit en stund.


Avslutar dagens blogg med en kändisbild. Mona Sahlin var riktigt trevlig. Fick ta denna bild, och sen satte hon sig vid vårt bord senare på kvällen, för att äta middag.



Och kolla, hon matchar mig :) Alla älskar rosa....





Ovido - Quiz & Flashcards