Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av Linda - 14 augusti 2011 19:28

Toppen att ha 2 hundar, så man kan träna i korta pass =) Bra också för valp att lära sig passivitet mellan aktivitet!!


Har lärt in både klicker och targetstick tidigare, vilket kom till användning idag. Lärde in "snurra" med hjälp av stickan och varvade detta med "mellan" -en position hon själv "letat upp" sedan hon var bebbe =)

Supersött är det när jag känner hur hennes svans går medan hon står mellan   


Skrotet tycker det är så roligt att få vara med, lite svårare med de passiva stunderna, sååå svårt när syrran får jobba juh!! Men hon blir bättre och bättre på det, och för att vara blott 5 månader ung så är hon en stjärna!!


Nästa veckas mål blir att bli klar med dessa två moment, "Snurra" och "Mellan".


Mer hinner vi knappast, för vi har lite jaktträning att ta tag i också inför söndag! Tänkte vi ska hinna ut i skogen och jobba på lite enkel jaktlydnad och några apporteringsövningar.

Av Linda - 14 augusti 2011 19:13

Tränar på trygghet i position "mellan", ståendes framför med ryggen mot (kommando "rygg") och sen "backa, mellan" -dvs tillbaka till utgångsposition.


Målet är att få till en "snurra" i position "rygg", innan hon backar in "mellan", men hon är väldigt otrygg i positionen "rygg". När jag försöker visa med targetstick så märker jag att hon blir rädd när den förs över huvud/rygg, då hon inte ser vart den "tar vägen", så att säga. Därför skippar jag sticken här och försöker jobba med tryggheten i positionen. Hon vill gärna ha ögonkontakt i alla lägen -detta kan bli bra för självförtroendet!!


Tänkte försöka föra dagbok över träningen så gott det går, så att jag får struktur. Under veckan som kommer är målet att:

1. Få Julia trygg i positionerna "mellan" och "rygg". Nöta, nöta, nöta....

2. Att länka ihop några moment, och då fortsätter jag med det vi påbörjade idag, dvs. mellan-rygg-snurra-rygg-backa-mellan.


Sen är det flera moment jag vill fortsätta bygga vidare på, som vi gjort framsteg i under helgen:

"Runt" -nära kroppen.

"Fot" och "Work".

"Snurra" och "Spinn"

"Upp" -där vi ska träna både stadga, rörelser och med ryggen mot mig.

"Sitt fint" -stadga.

"Rulla" -här ska vi träna på att fortsätta rulla, alltså flyt i rörelserna.


Jag vill också jobba med bakdelskontroll och så vill jag bygga vidare på moment med framtassarna -tex korsa tassarna, gå på stället eller liknande.


Men en sak i taget =)


Blev så inspirerad av denna helg så föruotm att träna Julia så har jag även börjat lite med Sota. Hon har ju visat "dolda talanger" i grenen Freestyle sen hon var liten, så nu dammar jag av det och bygger på =) Mer om det i hennes dagbok!




Av Linda - 14 augusti 2011 18:12


Lite tårögd blir man.....

Av Linda - 14 augusti 2011 17:40

Idag var kursens andra och sista dag. Och vi har lärt oss massor!


Först och främst har jag bestämt mig för att byta musik. Till min eftertänksamma (läs:långsamma) lilla terrier behövs en lite lugnare låt. Så att det inte märks att hon är så eftertänksam. Så ut med bumbibjörnarna och in med......ja, VAD?


Sen ska jag lägga upp ett schema. Och eftersom jag: A. Alltid är så upptagen och har "svårt" att komma ifrån och B. Är så ofokuserad i min träning, så har jag bestämt mig för att schemalägga både dag/tid för träning och moment. Eftersom jag dessutom tränar en hund till i andra grenar så kan det vara vettigt att även schemalägga detta.


Och så måste vi ju då bygga ihop ett program. Så snart jag hittat en låt, så snälla ni som sitter och trycker på bra förslag -ut med dom bara! Den ska vara lugn, men inte löjlig, gärna lite rolig fast i långsam takt. Fast inte för långsam! Svenska eller engelska spelar ingen roll. Det måste vara en låt som många människor känner igen och tycker om. Och något som passar till Julias skönhet och min klumpighet.


Ni hör ju själva hur lätt det är....


Sen ska vi bara finslipa momenten och jobba på uthålligheten. Piece of cake!


(Ja, vi är då iaf taggade...)

Ovido - Quiz & Flashcards