Direktlänk till inlägg 18 augusti 2009

Vi bor in oss

Av Linda - 18 augusti 2009 16:32

Nu har jag jobbat min första hela vecka på nya jobbet. Det är roligt och jag har trevliga arbetskamrater. Men det blir inte mycket fritid mellan passen. Jag slutar 8.00 på morgonen och börjar igen 17.00 På den tiden hinner jag: sova 3 timmar, gå en långpromenad med hundarna, äta middag, göra mig iordning och packa väskan för jobbet. That's it! Nån dag kände jag mig riktigt positiv och diskade lite efter maten -jag blev fem minuter sen till jobbet...och stressbubblan satt kvar i magen hela kvällen.... Trots att det är sovande natt så har jag varit tvungen att få några timmars sömn när jag kommer hem. Förhoppningsvis vänjer jag mig och sover bättre på jobbet i framtiden.


Tallkrogen börjar kännas lite som hemma nu. Det underlättar att ha hundar när man byter stad -jag är ju tvungen att lära mig omgivningarna. Vi har utforskat Svedmyraskogen den senaste veckan. Där får man ha hunden lös, och det finns trillioner små gulliga stigar, små bergshällar och mysiga dungar. Lite svårt att hitta därinne är det dock, man vet aldrig var man kommer ut. Promenaden tillbaka hem kan i värsta fall bli riktigt lång -men aldrig tråkig. Nu när vi bott in oss lite och vardagen är här så har vi börjat bygga rutiner. Morgon och kväll går vi en runda i parken. Där stöter vi på både trevliga och...mindre trevliga hundar. Julia har bl.a svårt för en liten röd cavalier och en schäfer (som hatar tikar och beter sig riktigt illa, så jag förstår liten terrier....) Ixa däremot älskar alla -barn, vuxna och hundar (även tik-hatande schäfer...hon är inte så smart alla gånger...)

På långpromenaden tränar vi i parken. Där finns stora, fina gräsmattor att träna lydnad på. När Susanne är med blir det en del allmänlydnad med Julia. Annars kör jag lydnad med båda. Den som vilar sitter bunden i en bänk och är tyst och snäll -bra träning det också :) Efter träningspass promenerar vi till Svedmyraskogen där hundarna får gå lösa, här fortsätter träning av allmänlydnadsmoment. När vi kommer ut ur skogen går vi hem (i koppel) eller -som idag- till hundrastgården. Igår gick vi förbi hundaffären på vägen hem. Ixa fick välja ett ben som hon sedan gnagde ihärdigt på i hemmets trygga vrå.


Även i hemmet har vanor (och ovanor...) skapats. Hundarna sover snällt i vardagsrummet varje natt. Däremot har det blivit mer eller mindre en vana att ha mysstund i sovrummet varje dag....detta trots Susannes allergi. Och det är inte jag som startat denna vana...Julia rullar ihop sig till en boll och borrar ner näsan i täcket, eller lägger sig på rygg med alla fyra i vädret. Och man ser hur gott hon mår. Så jag låter det fortgå... För Ixa spelar det nog ingen roll, hon väljer ofta vardagsrummet trots att hon bjudits in till oss.


Jag sa att jag aldrig skulle bo i stockholm och aldrig skulle bo tre trappor upp. Nu bor jag tre trappor upp -utan hiss- i stockholm. Desstuom kör jag till jobbet, ibland i rusningstrafik..i stockholm..vilket var ännu ett "aldrig". Men det funkar. Det är kul. Det är mäktigt att köra förbi globen på väg till jobbet. Tanken är att jag ska börja åka kommunalt. Men först måste jag bo in mig lite mer, hundarna måste vänja sig vid att åka t-bana och buss och att vara med på jobbet.


Sommaren känns redan långt borta (efter en vecka på jobbet!!). Vi har redan haft mysiga kvällar med te och tända ljus, och i vindarna finns nu en höstlig kyla. Som ett bevis på att det faktiskt nyss var sommar, ett minne av varma dagar, hittade Susanne en bild på nätet. En bild på oss, från paraden, som någon tagit. Som evigheter sedan, men ändå igår. En konstig känsla...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards