Alla inlägg den 4 september 2010

Av Linda - 4 september 2010 16:26

Inatt drömde jag mardrömmar. Jag drömde att Ixa fått igen sin knöl -såsom den  var när den var som störst. Ungefär som en tennisboll precis under hakan. I drömmen var jag rädd att det var nåt fel med läkningen, att hon nu inte skulle bli bra igen.


När så min prinsessa vaknade, en stund efter mig, såg jag den....tennisbollen under hakan! Spelar ingen roll hur mycket jag försökte intala mig att det var min hypokondri som gav mig syner -den var där! Det både syntes och kändes. Ett samtal till Södra Djursjukhuset, en snabb dusch för Susanne medan jag kissade hundarna -sedan var vi på väg. Vi kom fram till Djursjukhuset 11:00, och fick vänta till 14:00.....


När vi väl kom in togs tempen, ingen feber. En sköterska klämde och kände, sedan hämtade hon veterinären. Ännu mera klämmande och kännande, masserande och gnuggande för att få bort sårskorpor. En stund senare sprutade det ut blod och sårvätska från dränet och ner på golvet, där det bildade en stor pöl. Och tennisbollen försvann!!


Veterinären tyckte att vi inte tar bort dränet imorgon, utan låter det sitta till på måndag. Det finns så mycket små kärl i halsen som blöder och allt måste komma ut, annars kommer det bli fler "tennisbollar". Jag är lättad att det var nåt så "enkelt" och det gör mig inget att ha kvar dränet.


Det jobbigaste var att se hur svårt det var för min lilla Ixa. Veterinären var inte försiktig alls, utan tog i med ordentlig kraft för att få ut vätskan. Ixa satt snällt stilla -usch vad det gjorde ont i en mattes hjärta! Efteråt sa veterinären att vissa hundar får man ge lugnande, men att Ixa var så snäll så det behövde dom inte på henne. Stolt blev jag då :)


Några bilder på tennisbollen hann jag inte få, det var panik till sjukan bara. Men såhär fint är det nu efteråt :)


  


Det rinner på bra igen och allt det onda kommer ut.


  


Själva såret är helt rent från sårskorpor nu när veterinären har varit och gnuggat bort dom.


Eftersom det nu kommer rinna på igen (hoppas vi) så är det kläder på som gäller igen. Och nu när håret växer ut så har hon börjat klia lite, så strumpor på!!


  

Visst är hon söt :)

Ovido - Quiz & Flashcards