Direktlänk till inlägg 19 september 2010

Drottningholms hundöar

Av Linda - 19 september 2010 15:00

   Idag hade vi bokat in sista träffen på skvallerkursen som jag hållit nu under hösten. Deltagarnas eget val var det, och valet föll på hundöarna ute på drottningholm. Igår kväll kom min sambo på den geniala idén att hon och hundarna skulle följa med, vänta i bilen under kursen och sen kunde vi ha en mysdag därute efter kursavslut. En mycket bra idé tyckte jag som velat åka dit länge -alla pratar ju om detta hund-paradis.


Och fint var det verkligen. Parker, ängar, vatten och grönska så långt ögat nådde. Och så slottet då, som grädden på moset :)


Ixa springer av sig direkt när vi kommit innanför grindarna. Än har hon inte insett att det finns ett tio-tal nya hundkompisar på ön :) När hon väl fick syn på den första hunden sprang hon en lov runt den, kom tillbaka till mig, och efter "varsågod" var det full fart fram. Hon skvallrade på några hundar och väntade på "hopp och lek", men sen insåg hon att på hundöarna verkade det inte finnas några regler. Så då var det fullt ös....


En ridgeback-tjej hittade hon, som hon hade riktigt kul ihop med.


Och en hel del andra också. Det var väl minst en 30 hundar innanför grindarna, och Ixa var den lätt den vildaste av dom alla    Hon var också den enda som badade....vilket hon fick en "lätt" utskällning för (av mig).


   

Liten terrier tog det lite mer försiktigt, kollade läget i mattarnas trygga närhet innan hon valde ut några värdiga lekkamrater.


Bland annat en liten russel.


Trots att det är väldigt många hundar på öarna samtidigt så går det rätt snällt till. Däremot verkar ägarna släppa helt på krav och vissa hundar får bete sig precis hur illa som helst, medans okunniga ägare står brevid och skrattar. Jag fick säga till både en och två hundar att skärpa till sig runt mina damer.


Mitt i all hundlek kom en hel drös fåglar flygande över öarna....



...dom skränade nåt oerhört högt så all aktivitet avstannade, både bland hundar och tvåbenta.


Lite skräck-films varning....men häftigt!


Efter en timmes bus (och två till otillåtna bad för min billiga hund...) gick vi ut genom hundöarnas grindar och vandrade runt i slottsparken.


Hundöarna "utifrån". Det är inga staket runt öarna, utan "bara" vatten som "hindrar" hundarna att komma över i den resterande delen av parken. Det är jättekul att vara "vatten-tokig-flat-ägarinna" då......NOT! Skulle ha föredragit stängsel faktiskt...


Här betar kungens får :) Dom fick man också gå in och hälsa på, över en bro bara och rakt ut på "får-ön".


Vilopaus i slotts-parken.


Blöt sötis   


                               


   

Kolla in fåglarna i bakgrunden -dom var överallt!!


Som sagt -överallt!! Vi tyckte det var lite läskigt att gå förbi dom, den här tjejen gick bara rakt igenom med sin hund. Och fåglarna flyttade ju på sig!!


Slottet....


        

"nu är det bäst ni sköter er, annars kommer kungen ut och nyper er i örat"   


  

Vacker!!


  

Vädret var ju aningens grått och trist, men mot slutet av vår vistelse visade sig lite blå himmel iaf.


Efter detta vårt första besök på drottningholm kan vi konstatera att det är ett trevligt utflyktsmål. Kanske inte ett ställe där man knyter nya vänskapsband inom hundvärlden, många verkar se detta som veckans "aktivering"...och som sagt, låter sina hundar bete sig hur illa som helst. Men om man tar det för vad det är så är det rätt kul, vacker omgivning och rätt häftigt att ha sina två hårbollar springandes lösa i kungens park   Med tanke på att det är rätt svårt att hålla Ixa från den omgivande vallgravens lockande vatten, är det kanske bäst att njuta av detta utflyktsmål sommartid. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att promenera runt i den övriga delen av parken med mina tjejer fler gånger under hösten, det lär bli en färgsprakande vacker höst där!


Väl hemkomna från vår utflykt var det dags för lite hundplågeri vård. Först bad (Ixas badvatten blev svart, svart, svart...), följt av kloklipp, borstning, öronrengöring och tandborstning.

Så vi gick från att vara världens bästa mattar till kvarterets hundskräck   


Och om en stund pinnar vi ner i tvättstugan, sen vidare till skolan för att rösta!


Ha en trevlig söndag alla goa vänner   



          


  


                 

 
 
Erica

Erica

21 september 2010 16:13

Åh där skulle Error ha mått prima - Harry nja han gillar ju inte att inte ha kontroll över andra hundar så att ha ett gäng lösa hundar utan uppenbar kontroll inte hans "cup of tea"...

Men jag kan tänka mig att Ixa mådde som en prinsessa!

http://flatcoated.bloggagratis.sef

 
Ingen bild

lillasyster

24 september 2010 11:42

Va vackert!!! di sko kona ha nå sånde för småpojkar å!:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards