Alla inlägg den 3 april 2009

Av Linda - 3 april 2009 19:51

Jag och Erica hade bokat träningsträff idag kl 14:30 på brukshundklubben.  Väl framme upptäckte vi att den uppskottade plan var blöt, lerig och allmänt otjänlig som träningsplats. Så vi tränade på vägen istället, där det visserligen var blött, men inte riktigt lika illa som på plan.


Vi började med lite allmänlydnad, inte springa fram till andra människor/hundar. Vi turades om att ha varsin hund lös, och det gick riktigt bra för dom båda. Så körde vi lite inkallning med störning och gå fint i koppel. Sen var det dags för tävlingslydnaden. Jag visade upp vårt så kallade linförighet, och Erica behövde ca 1 sekund på sig att se problemet. Ixa har tråkigt! Så istället för den torra frolicbiten som belöning tog jag fram bollen -och då hände det saker. Ixa blev en helt annan hund och vi tog ett jätteskutt framåt i detta moment. Till och med matte tyckte att det var roligt med linförighet idag ;)


Så har jag fått veta att jag alltid ställer till mig när Ixa sätter sig vid min sida, oavsett om hon sätter sig bra eller ej. Varför? Jag har ingen aning! När Erica fick mig att se det så började jag tänka på det, och jag fick aktivt hindra mig själv flera gånger.


Så tränade jag lite ställande och läggande under gång. Läggandet gick inget vidare då det var så blött och äckligt -så det gav vi upp rätt fort. Ställandet fick jag backa en hel del på men det gick okej. Även där var Erica på mig (hon är tuff damen...) och tvingade mig att fundera på vad exakt det var jag tränade för tillfället. Det är nyttigt att träna med kompisar :)

Träningspasset avslutades med lite mer linförighet. Vi är inte redo för tävling än, men å vad jag är stolt över min lilla tjej idag :)


Med lerstänk upp till knäna och smutsiga tassavtryck på jackorna for vi in till stan och tog en fika. Sebbe och Lina mötte upp oss och vi drack några koppar te, fikade och pratade. Till och med Madde fick vara med en stund -på högtalartelefon direkt från Kiruna :)


Nu ska jag göra mig klar för jobb, har blivit inringd pga sjukdom så nu klirrar det till ordentligt i kassan :)

Ovido - Quiz & Flashcards