Alla inlägg den 29 oktober 2009

Av Linda - 29 oktober 2009 17:10

Svininfluensan kommer allt närmare. Idag dök den upp under ett kundbesök. Ja, inte själva sjukan då, utan diskussionen om den. På någon av kvällstidningarnas (tror det var afonbladet) förstasida löd nämligen rubriken "biverkningar på vaccinet" eller nåt liknande. Det var startskottet för diskussionen. Kunden lutade åt det hållet att man bör vaccinera sig. Min kollega var nog också och svajjade på den sidan. Men jag vet ännu inte. För det är ju så att det finns dom som fått biverkningar av vaccinet. Det har tom. skett dödsfall pga vaccinet!


Om jag vaccinerar mig finns risken att jag blir sjuk. Jag har inte råd att vara hemma från jobbet. Men om jag inte vaccinerar mig, kanske jag drabbas av influensan -och då förlorar jag ju också pengar. Vad väljer man???


Jag går runt hos 6-7 kunder per dag. Om en av dessa får influensan och smittar mig kan det leda till katastrof. Samtidigt är inte risken att någon av mina kunder drabbas speciellt stor -de flesta går aldrig eller sällan ut. Fast det är klart -dom har en hel drös med hemtjänst-personal drällande hos sig. Icke-vaccinerad sådan....


Om det företag jag jobbar på såg svininfluensan som ett stort hot mot deras ekonomi (sjuk personal, svårigheter att få in personal, sjuka kunder osv.) så skulle de se till att få oss vaccinerade. Dom skulle boka en dag då en sköterska kom till jobbet för att ge oss alla sprutan. Nu får vi själva söka upp vårdcentral om vi vill. Visst -det är gratis. Men allvarligt talat -vill företaget ha oss vaccinerade så skulle dom väl anstränga sig för att se till att vi blev det -eller hur? Och om dom inte ser nån anledning till att ringa efter en sköterska för att få saken fixad -ja då kan dom ju inte se det som nåt hot? Eller?? Vet dom nåt som vi andra inte vet??


Sen är det snacket om antalet doser som sverige köpt in och kostnaden för dessa doser. Hela den diskussionen räcker för att göra mig en aning paranoid. Har dom köpt in för många doser, som dom nu måste bli av med. Och kör dom isf en kampanj för att få folk att vaccinera sig -till vilket pris som helst. Dvs. trots eventuella biverkningar? Eller är sverige bara ute efter att värna om sina medborgare och hålla oss friska? (För sverige är ju känt för att bry sig så oerhört mycket om sin befolkning....)


Jag har (peppar, peppar...) aldrig drabbats av någon influensa. Vilket inte på något sätt betyder att jag är immun. Men jag har aldrig heller vaccinerat mig mot den. Så nu står jag här och väger för och emot. Vem ska man lita på?  Ska jag tänka på mig själv och min familj, eller på kunder, kollegor och andra jag må eller icke må möta på min vandring i influensa-vintern?

Ovido - Quiz & Flashcards