Direktlänk till inlägg 12 februari 2011

Freestyle och lydnad på dagis

Av Linda - 12 februari 2011 16:23

Nu har vi varit ute i det fina vädret. Först en promenad till dagis, där jag tränade hundarna -lite större ytor än här hemma...



Det är helt underbart ute, känns nästan lite norrländsk vårvinter :)


 

Sol och klarblå himmel, några minusgrader och massa snö -man kan inte låta bli att känna sig lite glad :)


Träningen gick rätt bra. Susanne filmade lite idag, kul att se hur det ser ut "utifrån". Här är en liten film på Julia...



Musiken är på i bakgrunden, men detta är inte vårt program. Vi är ännu på "prova oss fram -stadiet". Det märks att Julia är lite otränad, hon blir snabbt trött men hon tycker det är sjukt kul. Har ingen aning om vilka moment vi ska lägga in i programmet....eller hur vi ska få flyt i det... Men kul har vi ;)


Ixa fick träna på rutan lite, utanför dagis. Dagens störningar var fyra fyllegubbar som gick förbi och snurrade runt i vår ruta. Alla tyckte Ixa var så fin och så lydig -ett av uttrycken var "stenpli du har på hunden". Allt hon gjorde var att sitta vid min sida och tålmodigt vänta på att gubbarna skulle passera.... Sen var det lite annat folk som gick förbi också, varav vissa var tvugna att locka på henne -men den gick inte hem ;)


Sen filmade Susanne fria följet så att jag skulle få se hur det ser ut. Jag har så jäkla mycket dumheter för mig!!!


Först körde jag med extern belöning (torkad oxstrupe) men hon hade så svårt att fokusera då, ville mest ha koll på belöningen som låg lite för nära. Så det blev belöning från mig istället -då gick det bra.


Så underbart tycker jag att se hur hennes svans går hela tiden -det ser ju inte jag "uppifrån". Sen känner jag ju självklart att hon tycker det är kul -även om hon var en aning ofokuserad idag. Sen var jag ju lite nervös också, konstigt det där hur nerverna åker på bara för att kameran kommer fram....


Sista filmen är en inkallning med ställande. Här gör matte Linda dundertabbe...


Tjuvstart på Ixa (vilket aldrig brukar ske -vad hände nu??) och vad gör jag?? Jo, jag kallar in!!! Självklart skulle jag ha stannat henne och gjort om...men, men -det är bara att slå sig själv i huvudet och se glad ut när hon kommer in för belöningen ;)


Det är så lärorikt att kika på hur man gör när man tränar sina hundar. Så mycket som blir fel och vilka tokigheter kroppen hittar på utan att jag tänker på det!! Jag fattar inte att mina hundar förstår vad jag säger??!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards