Alla inlägg den 13 februari 2011

Av Linda - 13 februari 2011 16:21

Idag blev det mest att träna halter. Fick stor hjälp av Anne -det var ett tag sen jag hade nån som "var på mig" angående mina axlar (eller övriga tics min kropp bjuder på i lydnadsträningen....) Det är värdefullt att träna med nån som petar och inte ger sig -trots att jag blir enormt frustrerad (på min egen svekfulla kropp).


Så dagens att tänka på: Sluta rör på dom förbannade axlarna!!! Och stanna upp lite innan halten så Ixa hinner med. Inte fösa runt henne i vänster halten!! Och sluta rör dom förbannade axlarna!!!!


Vi tränade också ställandet och det gick bra. Måste dock tänka på när jag kommenderar ställandet, för hon har börjat stanna av sig själv på ett visst avstånd.... Är jag så enformig??


Platsliggningen gick strålande idag -är så stolt över hennes framsteg! Är nu helt dold och längsta idag var ca. 2½ minut. Värt att träna tillbakagången dock, hon är lite osäker på om hon ska ligga kvar.


Och självklart nötte vi lite på rutan också. Hon tycker den är sjukt rolig, men om hon har förstått exakt var i rutan hon ska befinna sig -det är jag inte så säker på...


Jag är då väldigt nöjd med dagens träning. Och med en underbar promenad hem i solskenet :)






Av Linda - 13 februari 2011 10:14

Dagens morgonrastning bjöd på nåt alldeles speciellt. Jag tänkte släppa ut dom på baksidan så dom fick springa av sig lite i snön. Båda hundarna rusade runt husknuten, tvärvände och kom tillbaka. Ixa skuttade sådär som hon gör när hon vill ha sin boll. Inget konstigt med det -förutom att hon inte brukar be om bollen på baksidan, där finns så mycket annat spännande att roa sig med. Jag tog upp bollen och kastade den, samtidigt som jag lät handen dyka ner i fickan för att fiska upp en godis åt liten terrier, som studsat upp på mitt ben för att be om en.


Sen tittar jag mot Ixa som jagar efter bollen -vid detta laget hade jag själv hunnit runt husknuten. Och vad ser jag?? Jo, 3 rådjur som skuttar bort från oss -ca 20 meter bort.... fattade jag -hundarna hade ju sett dom och kom till mig för att skvallra!! När jag kastade bollen gjorde jag det rakt mot rådjuren. Trots att det satte fart på djuren så var Ixa bara fokuserad på sin boll. Och Julia? Ja, hon var så nöjd med att titta på de flyende djuren medans hon lät godisbiten rulla runt på tungan :)


Kvar stod jag och kände mig sååå stolt och överväldigad -vilka duktiga hundar jag har!! Och vilken start på dagen!! Hundarna hade för länge sen glömt dom där rådjuren och strosade runt, Julia skällde lite på en granne som hade fräckheten att vistas ute på sin tomt, Ixa försökte smygäta fryst kattbajs -ja så var stunden borta och allt återgick till det normala...

Ovido - Quiz & Flashcards