Alla inlägg den 8 juni 2011

Av Linda - 8 juni 2011 19:12

Idag kom mitt tillstånd på posten. Det är ju så, att för att få äga och driva ett hunddagis ska man synas i alla sömmar -noga! Och man ska ha utbildning, bland annat i:

  • hundens beteendebehov och etologi
  • problemhundar och problemhundsägare
  • stress hos hund
  • smittspridning
  • djurskyddslagstiftning
  • raskunskap
  • enklare hundsjukvård
  • praktik

Sen ska lokalen godkännas, och man måste även tala om för länsstyrelsen vem man tänker anställa. Det finns nämligen direktiv på hur många anställda du måste ha, beroende då på hur många hundar du har.


Jag tycker personligen att det är väldigt bra att det krävs mycket för att få driva ett hunddagis. Många verkar tro att det bara handlar om att sitta och mysa med hundarna -och glömmer helt bort det faktum att hundar är djur. Och i en flock har hundar en tendens att bli "lite mer djur" än vad dom kan uppfattas vara hemma i TV:soffan.


Mitt tillstånd har jag haft sedan ett bra tag tillbaka -det var klart innan jag tog över. Men papperskvarnarna mal långsamt, som bekant, hos myndigheter. Så idag kom det på posten.


Snälla saker sa dom om vårt dagis. "Ljus lokal med fönster i alla hundrum", "God ordning" och "Hundarna är lugna och trygga" var några meningar i det ca. 30 sidor tunga dokumentet. Då blir man lite glad, faktiskt! För det är inte helt lätt att hålla god ordning i en lokal med 30 hundar. Och lugna och trygga hundar -det är ju det vi jobbar för! Inte är det heller helt lätt att hålla fattningen när det kommer myndighetspersoner med pärmen under armen och man vet att här ska både dagis och Linda granskas! Det spelar ingen roll hur stolt man är över sitt fina dagis, man blir rädd ändå! 


Nu har jag i alla fall svart på vitt att det dagis jag köpt är precis så underbart och speciellt som jag alltid har känt! För det har länsstyrelsen sagt!

Ovido - Quiz & Flashcards