Alla inlägg under juni 2009

Av Linda - 18 juni 2009 18:53

Så var vi då äntligen på agilityplan igen. Julia var så taggad, fast hon trodde nog att det var lydnad som väntade, för hon gick perfekt fot och satte sig varje gång jag stannade :) Väl på plan fattade hon dock och oj, vilken fart det var på henne idag (för att vara Julia alltså...) Vi hade så himla roligt och hon var så duktig -stolt matte är jag idag :)




Alla hinder kom hon ihåg från förra året, så vi kan fortsätta där vi slutade. Platten är ju något av en favorit, den blev hon överlycklig av att återse. Dom hinder vi får lägga ner lite mer krut på är slalom och gungbrädan (som är läskig), sen blir det väl att försöka få upp fart och att få henne att jobba lite mer självständigt, nu vill hon ha matte nära för att gå framåt.


Däcket kanske vi också får träna lite mer på -eller vad tycker ni?


Ibland blir det lite fel...


...men oftast går det precis som det ska :)


Hann träna lite lydnad ute i solen när jag kom hem också, med löp-Ixa. Det gick riktigt bra. Så nu är alla nöjda och glada och trötta, äntligen kan matte ta en tur med dammsugaren.


Jag, Ixa och Julia önskar er alla därute en riktigt solig och fin midsommar!












































































































Av Linda - 18 juni 2009 13:19

Städar både inne och ute idag, hoppas på sol till midsommar :) Gräset är klippt, grillen rengjord och huset doftar Ajax, vi är redo -vilket väder det än må bli. Scarlet är här idag, matte är och gör stan med lille Melker. Så det är inte jättelätt att städa, med tre nyfikna näsor som lägger sig i allt jag gör. Och tre som far in och ut och smutsar ner det som nyss rengjorts.... Det bästa vore ju att slänga ut dom på gården och stänga dörren, men Scarlet är något av en utbrytarkung, hon är aldrig kvar länge om man inte håller koll. Och hon har världens minsta blåsa, så det måste springas ut hela tiden.


Idag ska jag och Julia träna agility med Erica. Ska bli riktigt roligt att se om jag fått nån fart på henne.... Köttbullarna är tinade och hoppet är återfunnet, nu ska det bli agilitychampinjon av liten terrier :)



Av Linda - 13 juni 2009 16:43

Igår åkte jag ut till Värtahamnen och hämtade upp lillasyster och systerson. Vi tog tunnelbanan hem till Susanne. Elliot var en liten aning trött och grinig, men riktigt, riktigt söt :) Så härligt att få se lillasyster igen. Susanne fick genast godkänt och hon och Tina kom bra överrens. Vilket känns skönt, lillasysters åsikt är viktig i denna fråga.



Regnet öste ner över Tallkrogen igår, så vi stannade inne. Vi såg film, spelade Buzz och pratade. Och gosade bebis. På kvällen tog Tina med bebis t-banan hem till hennes svärmor.

Idag åkte Susanne, jag och hundarna t-banan in och mötte lillasyster. Vi hade tänkt gå en promenad inne i stan, men då regnet vägrar ge med sig åkte vi hem till tallkrogen igen. Nu har vi nyss avnjutit älsklingens goda potatisgratäng. Lillasyster ligger på soffan och ammar liten bebis. Hundarna tugg-tuggar på varsitt grisöra. Lugn, familj, kärlek.....Kan man önska sig mer? Detta är lycka!







































Av Linda - 11 juni 2009 17:00

Frasse har fascinerat mig ett tag nu. Jag har studerat denna sköldpadda, som enligt Susanne egentligen skulle leva i vatten -om jag förstått saken rätt. Jag vet inget om sköldpaddor, mer än det Susanne berättar. En sak har jag då förstått -Frasse är speciell.

För det första: Frasse är en vattenlevande sköldpadda som trivs bäst på land....hur går det ihop?? Han badar i Susannes badkar flera dagar i veckan, men annars lever han sitt liv i en låda som är hans hus. Och han går sina motionsrundor i lägenheten, fram och tillbaka.

För det andra: Sköldpaddor är enligt Susanne döva. Okej -men hur kan Frasse då höra när man skakar hans matburk? För han kommer ju "springande"...eller vad man ska kalla det....

För det tredje: Enligt Susanne är sköldpaddor urtidsdjur utan känslor. Hm...Frasse har ett flertal gånger blivit rätt sur på mig. Som tex. häromdagen när jag ville ta ett bad och han fick spendera den stunden i handfatet. Oj, vad han fräste.... Och han verkar vara rätt medveten om sitt revir, så som han far fram och struntar i hundarnas förskräckta blickar.

Ja, Frasse är ett riktigt fascinerande objekt att studera. Jag har rätt stor erfarenhet av många arter, då jag varit djurägare sen jag kunde prata. Men detta med skalförsedda, identitetskrisande urtidsdjur -det har jag missat.


Jag säger åt Frasse och Julia att sitta snällt brevid varandra så att jag kan ta en bild. Julia gör sitt bästa, trots att Frasse är rätt skrämmande....Men Frasse -han lyder då inte. Ouppfostrad är han också, urtidsdjuret!


Min väluppfostrade hund är dock fortfarande kvar på mattan. Trots att detta är jätte-äckligt! Vart Frasse är på väg vet jag inte....


Till slut är dom båda (nästan) på mattan. Men visst ser han lite sur ut Frasse?


Julia har gjort sitt bästa för att vara matte till lags, trots att hon kommer med riktigt knepiga ideer såhär mitt i städningen....


Inga djur skadades under fotagraferingen. Efter avslutat uppdrag åkte sköldpaddan ner i badet igen. Hunden fick en godbit som betalning och återgick till sitt liv utan bestående men... 
































































































































Av Linda - 11 juni 2009 15:30

Jag och hundarna tar långa promenader bland småhusen medan Susanne är på jobbet. På varje gata hittar jag minst ett hus som är "precis mitt drömhus, det finaste jag någonsin sett..." Så går man några steg till och så dyker nästa "precis mitt drömhus...." upp. Man måste vara i det närmsta miljonär för att ens kunna andas tanken att köpa hus i Tallkrogen -men drömmen är ju fri :) Så vi promenerar runt och tittar, jag på alla hus med sina fina skogsträdgårdar och hundarna spanar efter katter, rådjur och andra hundar. Eller vad nu hundar spanar efter på promenader -speciellt intresserade av hus och trädgårdar tror jag iaf inte att dom är.


Ixa har blivit så himla duktig på att gå i koppel. Det är numera inga problem alls för mig att gå med båda samtidigt, jag kan tom gå och filosofera och glömma bort att dom travar brevid mig. Även hundmöten går bra, även om Julia inte kan låta bli att åtminstone släppa ut ett litet, litet morr. Men hon trippar på brevid mig och tittar på mig och på den mötande hunden och man ser att hon gör så gott hon kan. På Susannes gata bor en (i Julias ögon) riktigt ful rottis, när vi möter denne blir det livat. Julia spänner upp sig och "råkar" skälla till varpå rottisen går igång på alla cylindrar. Stackars matte till rottis får hålla i för allt hon är värd och hon svettas och stånkar och kastar mördande blickar på liten terrier. Julia -hon är redan klar med sitt uppdrag, så hon trippar snällt på sin mattes vänstra sida och tittar djupt i mattes ögon :)  Man måste älska sina hundar...



Nu ska jag städa upp i grytet lite, sen ska här fixas middag till trött älskling som varit på jobbet sen fem imorse!! Jag skjutsade in henne till cityterminalen. Så nu kan jag verkligen skryta med att jag kört i stockholm :)

 Imorgon kommer lillasyster och liten bebis på besök. Ska bli så spännande att äntligen, äntligen få se Elliot. Och att lillasyster ska få träffa flickvännen...undrar om hon godkänner?? Jo, det gör hon nog ;)

Av Linda - 9 juni 2009 17:45

I lördags bjöd vi över Marit och Kennia på middag. Tydligen var det nån viktig fotbollsmatch den kvällen, så efter middagen blev det sport för hela slanten. Nog måste jag va allt bra kär för att spendera en lördagkväll tittandes på fotboll....


Marit, Kennia och Susanne


Mååål -fast inte till Sverige då....




Susanne och Julia hejjade allt vad dom kunde, men Sverige förlorade ändå :(


Trots fotbollen var det en trevlig kväll, roligt att träffa fler av Susannes vänner. Söndagen blev som "dagen efter" oftast blir -lugn, med film och skräpmat och massor av mys.



Även hundarna var av nån anledning trötta, och verkade inte ha nåt emot att missa långpromenaden. Däremot blev det lite bus ute på gården så dom fick springa av sig, och en tur ner till centrum för inhandling av skräpmaten...


Igår besökte vi tallkrogens egen djuraffär, och blev riktigt imponerade. Med ett centrum som innehåller en pytteliten Ica ,en pizzeria och några mindre intressanta butiker var förväntningarna inte höga. Men tallkrogens djuraffär är faktiskt riktigt stor och innehåller det mesta man kan tänkas vilja ha eller behöva. Några ben inhandlades och en påse grisöron. På kvällen tog vi en promenad upp i skogen och runt bland småhusen och här är så vackert och romantiskt så man blir tårögd. Så fina trädgårdar och vackra hus. När vi gick förbi ett hus såg vi ett rådjur på tomten, det stod bara några meter ifrån oss och vi tittade på varandra en bra stund innan den studsade iväg. Stockholm fortsätter att förvåna...


Idag åkte Susanne iväg på jobb och blir borta tills imorgon. Jag roar mig med att gå promenader, dammsuga och se film. Och hoppas att det snart är imorgon och min älskling kommer hem.  



















































































































































Av Linda - 6 juni 2009 14:53

Igår packade jag in hundarna i bilen och körde neråt. I sundsvall mötte Susanne mig och sen åkte vi mot stockholm tillsammans. Resan gick riktigt bra, trots att jag körde fel inne i stockholm och blev tvungen att köra in i stan!! Lite nervöst var det, men det gick bra. Men nu blir jag tvungen att betala trängselskatt, och jag har ingen aning om hur man gör det. Förut gick man väl in på pressbyrån?? (Så gör man inte längre säger Susanne -så hur gör man då??)


Nu ska vi ta hundarna och gå ut på promenad. Sen blir det städning och dusch och göra sig fin -för ikväll ska jag bli godkänd av ännu fler vänner... Så nu åker charmen på ;)

Av Linda - 3 juni 2009 19:43

Idag har det städats och målats i tvättstugan -andra varvet. Gick så mycket fortare än det första :) Kan delvis bero på att jag fick "hjälp" av nyfiken svartnos...



...som sen såg ut såhär. Ixa är ju mästarnas mästare på att lägga näsan i blöt. Matte tackar för försöket till hjälp, men måste erkänna att liten svartnos var mer ivägen än till hjälp...


Om ni undrar vad terroristen gjorde medan "vi" målade om så kan jag säga att hon gjorde detta....



Nu är då tvättstugan klar. Ikväll blir det jobb och imorgon ska jag hinna packa. (Kanske slänger in den svarta i duschen också...) På fredag morgon bär det av söderut. Till min underbara. Längtar :)























































































Ovido - Quiz & Flashcards