Alla inlägg den 12 februari 2009

Av Linda - 12 februari 2009 22:55

Idag började en allmänlydnadskurs för instruktörer. Anledningen är att vi ska få ta del av nytt kursmaterial, träffa varandra under trevliga former samt få chansen att träna våra egna hundar. 14 stycken var vi, och jag ljuger väl inte om jag säger att de flesta var brukshundar. Jag valde dock att avvika rejält från mängden -och tog med Julia på kursen :) Ixa har fått jobba så mycket och gått många kurser. jag tyckte det var Lullans tur. Kursen hålls i samma lokaler där jag (och Julia) fick vår utbildning, så hon kände igen sig och skötte sig lika exemplariskt som hon gjorde det året :)



Vi fick skriva ner våra mål med kursen. Eftersom Julia redan har klarat allmänlydnadspasset så valde vi dom svåraste. Och att hon har klarat det en gång betyder definitivt inte att vi gör det igen -vi har ju som sagt legat på latsidan ett tag... Momenten vi valde var kvarsittande med störning, inkallning med störning, hundmöten och stoppsignal. Vi kommer att få kämpa med hundmötena mest....



Det ser visserligen ut som om första kurstillfället var aningen slappt, men vi fick faktiskt träna lite också. Vi provade fyrklövern, dvs. belöningssystemet med jakt, kamp, mat och socialt. När Julia fick välja sina favoriter gick maten först, sen hämtade hon kampen och kom till mig, sen bollarna och kom till mig...


Julia fick träffa Madde idag också....snacka om att man blir lite sotis...jag har då aldrig sett henne vara så himlastormande förälskad i någon....Jag undrar jag exakt hur mycket Madde skämde bort henne...


Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man är på kurs :)


Medan jag och Julia "kursade" fick Ixa sitta i hundstallet. Det hade hon aldrig varit med om tidigare och jag undrade nog hur det skulle gå...om vi skulle höra henne skälla hela kvällen. Men, men -med en så cool hund som Ixa går det mesta bra. Tyst som en mus var hon :)








































































































































































Av Linda - 12 februari 2009 22:48

Ja, så var det lydnadskurs med Eva-Karin igen. Vi delades in i par och skulle köra två pass var. Jag valde ställandet -men det blev bara soppa av alltihop. Hon ville inte stå, hon fattade inte vad stå betyder. Hon satte sig istället...Och jag backade -jag backade så långt man bara kan -men det ville sig inte riktigt. Tillbaka till ritbordet... Efter en stund inne i stugvärmen- där jag fick hjälp med Ixas stora behov av att ta kontakt med allt levande och visa sin kärlek för allt och alla -gick vi ut igen. Denna gång valde jag läggande istället, och där fick vi till det. Hon kastar sig ner och jag kan fortsätta gå upp till ca 10 steg utan problem. Så vi avslutade kvällen på topp :)


Kallt som attsingen var det ju ikväll, så Julia fick sitta i Lenas bil (hennes bil var varm). Julia brukar ju visa sitt missnöje väldigt högljutt när hon går miste om träning, men idag satt hon tyst och snällt :)

Av Linda - 12 februari 2009 12:36

Strålande sol -men ack så kallt... Väl påpälsad gick det fint att vara ute dock. Även Julia fick lov att klä sig -hon började skaka direkt jag öppnade ytterdörren....Så det var bara in igen och hitta nåt som värmer liten terriermage :) Ixa har nog fått henne att "tuffa på sig", förut vägrade hon gå ut när termometern sjönk under nollan...spelade liksom ingen roll hur mycket kläder man satte på henne... Men idag var det full fart. Inga spår har blivit uppkörda sen all den nya snön kom, så vi gick längs vägen idag. Passade på att träna "kanten" och båda var mycket duktiga. Vi mötte bara två bilar och det gick superbra, Ixa satte sig och Julia (som är lite frusen om rumpan) stod still brevid mig.


Julia hade lite svårt att komma igång, det var ju så kallt....


Jag tränar "kanten" genom att kasta belöningen inåt (mot diket).


Sen fick jag förståss ryta till lite ibland när någon ville ta sig ut mot andra sidan av vägen -alla är vi barn i början. Sen kom vi in på en skogsväg där inga bilar kör och då fick dom rusa av sig bäst dom ville.



Sista biten innan vi var hemma igen gick båda i koppel. För det är ju det jag måste träna på -igentligen...Ixa förstår ju inte vitsen med det där förbannade snöret och jag är ju så lat på att träna det, finns det nåt tråkigare?? Hur som helst så gick det rätt bra idag, så jag antar att vi tar pyttesmå steg framåt iaf :) Ja, det blev en hel del allmänlydnad idag, det behövs ju också.


Ikväll har jag ju mina kurser, sen hoppas jag att Sara är vaken och vill prata när jag kommer hem. Har blivit smått beroende av att höra hennes röst innan jag somnar :) Så är jag oerhört nyfiken på att träffa Lena ikväll, nu när hon och Sara har blivit polare på facebook...undrar om Sara är godkänd så här långt??

















































































































































































Ovido - Quiz & Flashcards