Direktlänk till inlägg 23 maj 2011

Sotas första dag på dagis

Av Linda - 23 maj 2011 16:33

Idag har det varit ännu en lång och spännande dag för liten valp. Första dagen på dagis...


Dagen började med regn, så då blev det regnrock på. Detta var ju inget vi planerat, att skaffa valp, så vi fick rota igenom diverse lådor för att finna något som passade. Det blev Julias fina gula stormjacka -och Sota var sååå söt i den!!


     


Vi åkte tidigt till dagis, så vi skulle hinna äta frukost, ta fram alla leksaker vi haft med oss hemifrån, Sotas filt och så skulle vi hinna kika runt lite också. Så att det blev lite hemma liksom.


Jag var så nervös att det inte skulle gå bra. Vi har ju nästan suttit ihop hela helgen, Sota och jag. Hade ju tänkt träna lite att va i olika rum eller så, men det gör så ont i matte-hjärtat när bebis gråter...


Men Sota skötte sig fint. Lite grät hon ibland men mest satt hon faktiskt i någons famn. Och med all spänning så blev hon rätt trött, så hon somnade och sov alldeles själv därinne i personalrummet. Rätt gulligt, det såg ut som en barnkammare därinne med leksaker och babyrosa filtar -och så en liten knubbig plutt snarkandes mitt på golvet.


Rätt stolt är jag också över att det inte blev en endaste liten olycka inne på dagis. Hur kan man vara så liten och ändå typ helt rumsren??


Men Sota är ju ruskigt smart. Det märks verkligen. Hon har redan lärt sig massor av saker. Som till exempel så kan hon ordet "sitt". Hon kommer också på inkallning. Och när hon kommer in sätter hon sig direkt innanför dörren -vilket inte var något jag tänkt på att lära henne. Men hon gjorde det själv, så jag belönar ju förstås. Och nu dimper hon ner med rumpan direkt hon klivit över tröskeln, så man kan inte ens stänga dörren  


Sota har också lärt sig var skafferiet är, och på vilken hylla därinne som allt hund-gott finns. Hon har också lärt sig att torkad kyckling är gott och hur burken med det smaskiga innehållet ser ut. Och hon har lärt sig hur hon får matte att ge henne en bit torkad kyckling-bara att puffa upp skafferidörren, ställa sig på tårna, stoppa in näsan och putta på burken   


Det kan vara så att damen blir lite bortskämd. Jag borde veta bättre, men jag kan liksom bara inte låta bli....hon är ju så liiiten!


Eftersom jag tycker det är lite oroande att en så liten valp ska ha så långa dagar, må så vara att hon blir omkringburen och bortskämd, så har jag bestämt mig för att dra ner på tempot lite. På jobbet alltså. Hanna skulle ha gått upp på heltid i juni, men hon ville gärna göra det redan nu. Så då blev det så -vilket ger mig och Sota lite kortare dagar. Sen får vi pussla med Susannes schema också, så kan dom vara hemma lite tillsammans dom också.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 mars 2013 16:00

Vi var där :) Sen dansade jag hela natten!

Av Linda - 26 september 2012 15:48

Får jag, får jag, fååår jaaag?????

Av Linda - 25 september 2012 21:06

Man kan ha massor av kul på en lekplats. När barnen är hemma och sover, då tar jag och hundarna över sandlådor och rutschkanor. Vi hoppar, klättrar och åker kana. Vi springer och gungar och rensar kattbajs ur sanden (hundarna -inte jag!) Och så s...

Av Linda - 21 september 2012 07:32

...att öppna dagis. Och det är mysigt att det är fredag. ...

Av Linda - 19 september 2012 21:40

Började ösregna när jag och Skrotet promenerade från Dagis 1 till Dagis 2. Stora tunga droppar från mörk himmel. När vi kom ut ur skogen kom solen fram, så stark att den bländade oss när den speglade sig i nyfyllda vattenpölar. Det var vackert....

Ovido - Quiz & Flashcards