Alla inlägg under januari 2009

Av Linda - 24 januari 2009 17:25

Jag kom ju på i torsdags att Ixa har lärt sig läggande under gång, bara sådär...undrar hur det gick till?? Idag utökade jag svårigheten rätt rejält, från att stanna när hon lägger sig och belöna själva läggandet, till att fortsätta gå utan uppehåll, stanna, vänta -gå tillbaka och belöna där. Jag kan gå ca två meter ifrån henne i dagsläget. Och så säger dom att flattar inte är smarta =) Då har dom inte träffat MIN hund...


Apporten hade ju avstannat lite, det var svårt att utöka tiden. Så nu leker vi med den istället och det har gett resultat på en gång.


Efter flera dagar av noll inspiration är jag nu på banan igen, och det lär ju behövas om vi ska ut på tävlingsplan i vår...

Av Linda - 24 januari 2009 16:43

Nu börjar vårens schema falla på plats. Har fått Lena att planera dagar för sin lydnadskurs och nu är den på väg till hemsidan. Svårare att få dagarna för jaktträning bokade, då det är flera instruktörer inblandade, men det tar sig även där. Själv måste jag sätta mig och planera min egen kurs nån dag, börjar väl i mars-april tänkte jag.


Jobbade inatt, så dagen har varit ganska lugn. Ut med hundarna på promenad, jobbat med kurserna, tränat lite apport med Ixa. Hade tänkt träna med Erica, men jag var så otroligt slut efter en jobbig natt så jag var tvungen att sova. Hade tänkt sova länge, länge, men jag vaknade redan klockan tre. Pigg känner jag mig iaf nu, och det är ju huvudsaken. Får starta igång min träning till veckan, då jag är mer ledig.


Nu ska jag träna lite hund, kurs nästa vecka så då gäller det....

Av Linda - 22 januari 2009 20:55

Igår var jag och Ixa på vårens första inomhusträning. Hösten avslutades med julfest, fika, julklappar och lekar. Naturligtvis kom Ixa ihåg det, all den träning vi satt ner på att träda in i lokalen någotsånär lugnt -den var totalt glömd. Det tog oss tio minuter att komma in, för jag vägrar ge mig. Det ska inte dras och frustas och skuttas, hon ska gå fint -så det så! Väl inne tränade vi lite hinder och fotgående. Av nån konstig anledning så vet inte Ixa vad ordet "ligg" betyder i denna byggnad, så vi la ner lite träning på att lära in det också. Sen tränade vi i grupp, slalomövning, inkallning och tandvisning. Vi gjorde också några hundmöten. I det stora hela var jag nöjd med träningen. Hon är lite mer livlig nu igen så jag är tvungen att jobba på att få ner henne på rätt nivå, det tar ju lite tid...


Idag har vi varit och tränat på brukshundklubben. Vi hade turen att det var fler som tränade så vi fick störning. Det var svårt med fotgåendet då, Ixa ville titta på andra hundar så jag fanns inte :( Däremot upptäckte jag idag att Ixa är duktig på läggande under gång, så då spann vi vidare på det.


Sen tog vi en sväng förbi "uppfödartanten" där jag blev bjuden på middag. Ixa ska få bo hos henne när jag åker till Norrköping i februari (på hemligt uppdrag....)


Nu ska vi ta igen oss lite, för imorgon är det jobb igen.

Av Linda - 19 januari 2009 22:19

Dagens skogspromenad bjöd på vidgade vyer i den kulinariska världen för mina små tjejer. Ixa nosade fram några harlortar, och det var ju riktigt gott. Det tog inte lång stund innan även Julia provade denna nya rätt, hon som aldrig äter såna saker... Inte är det så konstigt att magen säger ifrån ibland på dessa tokiga hundar...


Ixa är frisk som en nötkärna igen, helgens magsjuka har hon för länge sedan glömt. Nu äter hon allt igen -precis som vanligt... Att hundar aldrig kan lära sig en läxa... 


Nu är matte inne i en jobb-period igen, så nu blir det inte så mycket skrivet för tillfället. Efter nattvak är det sova och sen ut med hundar och lite träning och annat smått och gott. Vi längtar till våren och ljuset, så att dagarna blir längre och matte lite piggare. Men vem gör inte det?



Av Linda - 17 januari 2009 18:52

Fredagkvällen bjöd på oro och nattvak då Ixa blev magsjuk och kräktes. Man vet att en flat är riktigt sjuk när godis inte lockar... Jag såg att hon mådde dåligt, men det kom inte upp nåt först. Plötsligt sprang hon gnällande mot dörren, men jag hann inte öppna innan det kom upp. Sen kräktes hon ytterligare fem gånger under kvällen, med då hann hon ut. Så duktig hon är som säger till.... Feber hade hon inte, men trött var hon och såg sådär sorgligt lidande ut.... Jag ringde Lena (uppfödare), för i minnet hade jag den gången då Ixa blev så dålig att hon behövde dropp -då var hon 6 månader. Men Lena rådde mig att avvakta, eftersom hon inte hade nån feber och allmäntillståndet inte var påverkat. Så jag vakade, Ixa låg på soffan och sov och jag satt brevid, tills vid två-tiden då hon plötsligt reste sig och sprang ut i köket i jakt på mat =) Då vågade jag gå och lägga mig, för om matlusten återvänt så skulle det nog inte bli nån tripp till veterinären. Det är nog det värsta med att vara hundägare, oron när någon blir sjuk. Och det finns ju så många saker som dessa härliga, underbara varelser kan råka ut för.



Av Linda - 16 januari 2009 19:15

Var hos Lena och tränade lite lydnad -trots kylan. Vi började utomhus, jag körde ställande...igen. Det går ju så bra hemma, jag vill att det ska börja fungera med lite störning också! Första passet backade jag ordentligt, och det gav resultat för vi klarade 100%. Sen gjorde jag det lite svårare och rörde mig 1-2 steg från henne, sen tillbaka innan jag klickade. Det var lite svårare, fick sluta då vi inte nådde 80% :( Kan ju också ha berott på att det var en hund i nåt grannhus som skällde oavbrutet och Ixa blev väldigt störd av det. Hon började se "monster" överallt....


Sen gick vi in och drack lite te och funderade över fram- och motgångar. Så blev det platsliggning inne, vi kom upp i 2 minuter och det var ett framsteg. Däremot så fick jag ge dk för läggandet varje gång, så då tränade vi det istället. Där blev det 80% på en gång -lyckat!

Vi provade på apporten lite också, men det har stått stilla där ett tag. Nu har jag bestämt mig för att gå tillbaka till klicker på det momentet igen, det fungerade ju på Julia och det känns bättre för mig. Så vi börjar om.


Innan vi åkte hem tränade vi två pass ställande till utomhus. Nu hände det grejer =) Jag tror det blev 100% på första och 80% på andra passet. Det kändes säkert och bra, så jag är supernöjd.



Av Linda - 15 januari 2009 16:16

Oj, vad det var kallt igår när vi hade det fjärde kurstillfället med eva-karin. Händerna blev till isbitar och tårna likaså. Stackars Ixa blev stel och satt och lyfte tassarna från den isiga marken.


Humöret var trots det på topp. E-K delade in oss i par. Vi körde två pass var i valfritt moment, medhjälparens uppgift var att se att det man belönade verkligen såg bra ut. Jag var ju så stolt över mitt ställande, tyckte att Ixa gjort stora framsteg. Men jag blev snabbt nerplockad på jorden av Lena, som såg småfel som jag inte ens tänkt på. Det kändes hårt, men samtidigt vill man ju att resultatet ska bli bra. Mitt första pass var ändå lyckat, de fel som gjordes berodde (naturligtvis) enbart på mig, och det är förhoppningsvis lätt att åtgärda. Mitt andra pass gick sämre, då jag gick lite för fort fram. Vi har ju bara tränat ställande hemma, utan störning, så jag borde kanske ha backat mer...


Sen gick vi in i stugvärmen och pratade igenom hur det gått för oss. När vi sen gick ut igen hade E-K en övning åt oss, och nu behövde vi inte frysa. Hon ställde upp oss på ett led och sen började hon kommendera oss -och fort gick det. Det var helt om, framåt, höger, vänster, sitt, ligg, ställ er framför hunden, lämna hunden och kalla in, slalom och annat skoj i ett rasande tempo. Vansinnigt roligt :o)


Det är så roligt att se vilka framsteg alla gör under kursen. Speciellt roligt förståss att följa Ixas syskon -det är ju inte alltför ofta det finns möjlighet att göra det. Nästa kurstillfälle är om två veckor, till dess ska vi försöka vara i stort sett klara med ställandet. Vi ska också träna mer på fotgåendet och platsliggningen -där vill jag komma upp i 2½ minut och det ska gå ganska fort, för hon är duktig på det momentet. Kanske jag också hinner börja öka avståndet. Apporten tränar vi naturligtvis också mer på.

Av Linda - 14 januari 2009 21:08

Oj, vilken dag. Började med stressigt färdigställande av cirkellistor och annat pappersarbete för flatklubben. Sen bar det iväg in till stan för att gå på banken -bara själva ordet vittnar ju om hur oerhört tråkigt det mötet var... Allt gick dock bra där, så jag är nöjd och lugn. Sen iväg på personalmöte, hann rasta hundarna en halvtimme innan vi gick in -ja då, dom fick följa med. Kan ju inte tvinga dom att sitta i en kall bil flera timmar.


Julia "tjyvlyssnar" på mötessnack, tur hon är duktig på att hålla hemlisar :)


Vi fick mycket gjort på mötet, det var bara vi tre nattare och vi gick igenom ett nytt schema. Om det blir godkänt av chefen kommer vi att ha fyra 7-dagars ledigheter på 6 veckor, och vi jobbar som mest fyra nätter i rad. Kan ju inte bli så mycket bättre =)


 

 Ixa tyckte mötet var tråkigt, massa prat och inge godis... De e så man blir tokig!!


Efter mötet åkte vi ut på Teg för att lämna Julia hos M och hennes mamma. Jag hade tur och blev bjuden på leverbiff och gräddsås -mums. Hundarna fick korv -en hit varje gång. Efter mat och kaffe åkte jag och Ixa ut till klubben för lydnadskurs. Fast det får ni läsa om i hennes träningsdagbok, här är det ordning och reda :-)















































































































Ovido - Quiz & Flashcards